Mindfulness meditation minskar trötthet, ångest och ökar medvetenheten

Känner du av trötthet som inte går att vila bort och har sömnproblem. Din kropp känns hur tung som helst, dina muskler gör ont, spänningar överallt i kroppen och behöver ständigt vila. Det kan vara en naturlig reaktion på stress och starka känslor av oro som sätter igång kroppens alarmsystem och en obehaglig ångestreaktion är påtaglig.

När detta händer kan du ha utsatts för stress och oro en kortare eller en längre tid, tar energin slut. Det kan göra det svårt att leva ett normalt liv. Aktiviteter som du brukar njuta av som att umgås med vänner eller andra fritidsintressen är inte motiverande längre.

Ångest som ger trötthet utgår från och ökar kroppens hormonproduktion av adrenalin och noradrenalin. Vilket ökar hjärtfrekvensen, andningen och blodtrycket. Under normala omständigheter vid ångest frisätts adrenalin och noradrenalin vid kortvarig ångestreaktion. Om du däremot upplever ångest en längre tid går produktionen av adrenalin och noradrenalin till överproduktion. Detta gör att det kan vara skadligt för kroppen som kan orsaka trötthet även huvudvärk, matsmältningsproblem och högt blodtryck. 

Kronisk ångest har tydliga symtom är när kroppen känns tung, benen gör ont, dina armar känns svaga och rygg och nacke och kropp är spända. Ångest påverkar främst kroppens muskler. För hjärnan skickar signaler till musklerna och de reagerar med flykt och kampresponsen vilket orsakar smärta, utmattning och trötthet. 

Känner du en kraftig trötthet? Kroppen signalerar till dig om att en förändring behöver göras. För det hjälper inte varken fysiskt eller psykiskt att du sover många timmar på ett dygn eller fler sov timmar under en vecka. Syftet med denna reaktion är att kroppen säger till dig att stanna upp och förändra, ändra vanor, rutiner, hantera känslor, prioritera annorlunda i ditt liv.

När din kropp och din hjärna försöker signalera något, se till att stanna upp och lyssna och ge dig själv det du behöver i livet. Hälsan är trots allt en väldigt viktig del i ditt liv. – Susanne Zachau

I studier har forskning visat att regelbundna mindfulness meditation övningar är fördelaktigt vid upplevd ångest. Forskningen är publicerad i Behaviour Research and Therapy. Artikeln, Effects of Mindfulness exercisen as stand-alone intervention on symptoms of anxiety and depression: Systematic review and meta-analysis

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.